Film crowdfunding geen definitieve redding voor arthouse

Crowdfunding wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet bij acties voor goede doelen, andere fundraising gerelateerde projecten, het ontwikkelen van een nieuw product voor een bedrijf en binnen de culturele en creatieve sector. Zo zijn ondernemers, kunstenaars en andere particulieren met een initiatief niet alleen afhankelijk van geldschieters zoals de bank en private equity verstrekkers. De afgelopen jaren zijn er verschillende soorten vormen van crowdfunding ontstaan. Het basisprincipe blijft dat veel kleine geldschieters uiteindelijk zorgen voor het doelkapitaal, het vermogen dat over een bepaalde periode behaald moet worden om een project te kunnen realiseren. Hierbij wordt er veelal via online platforms een beroep gedaan op ‘de crowd’. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee voor de initiatiefnemers. Zo kunnen investeerders uitgroeien tot vaste klanten of ambassadeurs. Ook kan een crowdfundingcampagne tegelijkertijd dienen als vorm van marktonderzoek. Deze wijze van financiering is in Nederland sterk in opkomst. Zo werd in 2013 rond de 32 miljoen euro gefinancierd met crowdfunding, een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor. 

nlcfinfo2013
Overzicht van crowdfunding in Nederland in 2013. Bron: Douw&Koren.nl

Drie modellen 
Er bestaan grofweg drie modellen voor crowdfunding. Bij het donatiemodel geeft de investeerder geld voor een bepaald doel. Dit is pure liefdadigheid en men krijgt er niets voor terug. Het projectgeld gaat bijvoorbeeld naar ontwikkelingslanden of bestrijding van epidemie ziektes. Bij het commerciële model ligt dit weer anders en krijgen geldschieters een financiële beloning. Dit kan een product of dienst zijn van de betreffende onderneming. Het naturamodel zit hier weer tussenin en wordt voornamelijk binnen de creatieve sector gebruikt. De tegenprestatie is bijvoorbeeld een concertkaartje of het eerste exemplaar van een muziekalbum of film. Een mooi voorbeeld van dit type crowdfunding bij film is de productie van het romantische oorlogsdrama Het Bombardementwaarbij meer dan honderd fans betrokken werden. Door zogenaamde ‘equity-crowdfunding’ werd het mogelijk om mede-eigenaar van de productie te worden. De beloningen waren onder andere bioscoopkaartjes, DVD’s, exclusieve informatie en previews, première kaarten en de naam bij de aftiteling. Korstiaan Zandvliet, eigenaar van het online investeringsplatform Symbid, liet destijds weten dat dit een mooie kans was om te laten zien dat crowdfunding niet alleen om geld draait. “Het gaat om het verzamelen en activeren van ambassadeurs, het verkrijgen van extra aandacht, het aankondigen van een mooi product en opbouwen van een relatie tussen projecteigenaar en eindgebruiker. De lijntjes worden heel kort doordat de crowdfunder en de investeerder een gezamenlijk doel hebben en een unieke band creëren.”

Voor film en andere kunst gerelateerde projecten zijn al verschillende crowdfunding platforms opgericht, zoals: Kickstarter, Voor de kunst en CineCrowd. De financiële ondersteuning bij dit soort projecten moet niet worden gezien als structurele vervanger van (kunst)subsidies. Crowdfunding vindt idealiter pas in de laatste fase van de productie plaats om het budget sluitend te maken. De kans dat het project wordt uitgevoerd is namelijk dan het grootst en voor donateurs dus interessant om geld te geven. In eerste instantie moet ervoor worden gezorgd dat zoveel mogelijk supporters binnen de eigen kring zijn verzameld. Zoals vrienden, familieleden en andere fans. Zij kunnen dan ook weer mensen uit hun omgeving aansporen om medewerking te verlenen aan het project. Daarnaast moet je vooraf goed in kaart hebben gebracht wie hoeveel geld zou willen geven. Crowdfunding is daarom vaak een tijdrovend en commercieel gezien complex project.

Jeltje
Jeltje Hillen. Bron: CineCrowd.nl

Definitieve plek voor crowdfunding in filmwereld
CineCrowd werd in het voorjaar van 2011 opgericht als eerste film crowdfunding platform van Europa. Na een jaar waren er 17 films succesvol gefinancierd en volgens het bedrijf zelf heeft dit laten zien dat ‘crowdfunding definitief een plek heeft veroverd in de Nederlandse filmwereld’. Jeltje Hillen is sinds november 2014 werkzaam bij het online platform als Projectmanager. Zij begeleidt filmmakers tijdens hun crowdfund traject en is met ‘CineCrowd plus’ ook betrokken bij de voorbereiding. Ten opzichte van de cijfers van 4-5 jaar geleden is er volgens Hillen het nodige veranderd en progressie geboekt binnen het crowdfunding concept. “Er worden jaarlijks ontzettend veel initiatieven ingediend, zeker als je ook degene meetelt die niet volledig zijn. In 2015 zijn er 87 projecten geslaagd en het slagingspercentage is 81%.” Kan dit een redding zijn voor de artistieke film? Op dit blog viel eerder te lezen dat dit genre sterk afhankelijk is van subsidies en andere vormen van financiële ondersteuning. Marketing is immers een discipline op zichzelf en wordt veel beter verstaan door producers van mainstream, zoals eerder ook door het Filmfonds werd aangegeven. De goodwill van het publiek speelt een grote rol bij het behalen van succes en CineCrowd biedt deze mogelijkheid voor arthouse liefhebbers. Maar of het een definitieve redding zal zijn is nog maar zeer de vraag. “We bedienen alle soorten films”, vertelt Hillen. “Van experimenteel tot videoclip en feature film. Natuurlijk willen we het liefste een mix aanbieden, maar we beoordelen de projecten niet op inhoud. De meeste projecten op CineCrowd zijn korte films en docu’s. Maar er zijn de laatste tijd wel steeds meer speelfilms en experimentele projecten bijgekomen.”

Op de site van CineCrowd staat een overzicht van de speelfilms die gesponsord zijn door het publiek. Een groot deel hiervan bevat zowel mainstream, cross-over en arthouse elementen. Wat opvalt is dat ook bekende regisseurs als Robert Jan Westdijk (Waterboys) en Nicole van Kilsdonk (Ventoux) gebruikmaakten van CineCrowd. Dit heeft een reden wanneer je kijkt naar de voorwaarden die door het crowdfunding platform worden gesteld. “We gaan alleen in zee met professionele filmmakers, dat is een van de eerste criteria”, licht Hillen toe. “CineCrowd is niet voor de amateur filmmaker. Semi-professional komt wel voor. Wij beoordelen de films niet op inhoud, dit is aan de crowd, maar kijken wel naar de professionaliteit van de maker. We willen dat de projecten op CineCrowd een zekere kwaliteit waarborgen.”

Vergelijking 
Het concept en platform dat CineCrowd vandaag de dag is, is wat betreft Nederland uniek. In Europa zijn er nog twee andere film crowdfunders, namelijk het Engelse Seed&Spark en Franse Touscoprod. Deze buitenlandse funders werken nagenoeg volgens hetzelfde concept als CineCrowd en hebben projecten als She Lights Up Well en Histoire D’un Feu voortgebracht. In ons land kunnen filmmakers zich dus ook wenden tot partijen als Kickstarter en Idiegogo die zich op meerdere kunstdisciplines concentreren. In onderstaand schema kan snel worden gezien hoe CineCrowd verschilt met deze twee andere crowdfund platformen.

Schermafbeelding 2016-01-19 om 16.57.29
CineCrowd vergeleken met crowdfunders Kickstarter en Idiegogo. Bron: CineCrowd.nl

Een project lanceren bij CineCrowd brengt dus meerdere pluspunten met zich mee. Zoals het belastingvoordeel voor donateurs en meerdere fondsen (Amsterdams Fonds voor de Kunst, BKKC, Kunstbalie en Fonds1818) die je tijdens de productie begeleiden. In meerdere opzichten is film crowdfunding dus een verrijking voor de (semi)professionele makers in ons land. Of het de artistieke film een steuntje in de rug gaat geven is nog maar zeer de vraag, dit hangt voor een groot deel af van de bereidingsgezindheid van het publiek.

Zou jij een donatie geven aan de productie van een artistieke film via CineCrowd? Laat het weten in een reactie hieronder! 

Bron header: CineCrowd.nl 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s